loading...

تجهیزات پزشکی

بازدید : 7
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 زمان : 13:21

در این قسمت قصد داریم شما را با انواع مختلف دستگاه‌های مورد استفاده در پزشکی آشنا کنیم:

E تجهیزات مربوط به معاینه

همان‌گونه که از نام این تجهیزات نیز مشخص است، وسایل معاینه به وسایلی گفته می‌شود که در تمامی مطب‌های پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و اورژانس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و جزء رایج‌ترین و عمومی‌ترین وسایل پزشکی قرار می‌گیرند. مهم‌ترین وسایل معاینۀ پزشکی عبارتند از:

آبسلانگ

افتالموسکوپ

اتوسکوپ

رینوسکوپ

فشارسنج جیوه‌ای

فشارسنج عقربه‌ای

فشارسنج دیجیتال

دماسنج طبی

گوشی پزشکی

چراغ قوه

ترازو

E تجهیزات عمومی پزشکی

تجهیزات پزشکی عمومی به آن دسته از تجهیزاتی گفته می‌شود که می‌توانید در تمامی مراکز درمانی و بیمارستانی مشاهده کنید. این وسائل جزء نخستین دستگاه‌های پزشکی هستند که در مراجعه به مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین تجهیزات عمومی پزشکی به این ترتیب هستند:

الکل

برانکارد

پاراوان

پنبه

تخت ویژۀ معاینه

دستگاه اتوکلاو

دستگاه فور

صندلی تابوره

میز ترالی

رنه فرم (قلوه‌ای)

E تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی بیشتر در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مطب‌ها کاربرد چندانی ندارند. مهم‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی به این ترتیب معرفی می‌شوند:

انکوباتور کشت باکتری‌شناسی

اتوآنالایزر

الکترولیت آنالایزر

بن ماری آزمایشگاهی

دستگاه آنالیزور

دستگاه تجزیه مواد شیمیایی خون

دستگاه سانتریفوژ ۴۸ شاخه

دستگاه شمارنده گلبول‌های خون و سلول آزمایشگاهی

دستگاه فتومتر (طیف سنج مواد متشکله خون)

فِلیم فوتومتر

کیت‌های آزمایشگاهی تشخیص طبی

میز مخصوص آزمایشگاه

هود میکروبیولوژی

انواع ظروف آزمایشگاهی

l ظروف شیشه‌ای شامل: انواع ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی شامل: بشِر، قیف بوخنر، بورت، مبرد، گیلاس مدرج، جای نمونه، دسیکاتور، قطره ‌چکان، گُنج ‌سنج، سرنگ گازی، استوانه مدرج، پیپت، پتری دیش، غلظت ‌سنج، قیف جدا کننده، دستگاه استخراج سوکسله، شیشه ساعت و …

l انواع بالن‌ها شامل: بوخنر، اِرلن، قرع، بالن ته گرد، اشلنک، بالن حجمی و …

l انواع لوله‌ شامل: لوله جوش، ان‌ام‌آر، لوله آزمایش لوله تیستل و …

l لوازم متفرقۀ آزمایشگاهی شامل: ظرف آگار، آسپیراتور، اُتوکلاو، چراغ بونزن، کالریمتر، کموستات، کلونی‌شمار، رنگ ‌سنج، سانتریفوژ آزمایشگاهی، بوته چینی، هود، گلاو باکس، همگن ‌ساز، فور، انکوباتور، همزن مغناطیسی میکروسکوپ نوری، پلیت ریدِر، میکروتیتر پلیت، طیف‌ سنج نوری، همزن استاتیک، همزن مغناطیسی، میلۀ هم‌زن قاشقک، دماسنج، مخلوط‌کن گردبادی، آب‌فشان

E وسایل زنان و زایمان

تجهیزات حوزه زنان و زایمان معمولاً به تجهیزاتی گفته می‌شود که ویژۀ تخصص زنان و زایمان است؛ اما در بین آنها تجهیزات عمومی دیگری نیز به چشم می‌خورند. در این‌جا به عنوان نمونه مهم‌ترین تجهیزات پزشکی زنان و زایمان را برای شما معرفی می‌کنیم:

اسپکولوم

تخت ویژۀ معاینه مامایی

سونوکیت

تجهیزات پزشکی داروخانه

یکی از ضروری ترین مراکزی که وجود و راه اندازی آن در همه شهر، شهرستان ها و حتی روستاها حضوری و لازم است، راه اندازی داروخانه می باشد. داروخانه ها مانند سایر مراکز درمانی برای شروع به کار کردن به تجهیزات پزشکی مختلفی نیاز دارند. تهیه کردن لیست تجهیزات پزشکی داروخانه کمک می کند که زمان راه اندازی کردن آن بتوانید سریع تر کلیه ملزومات را تهیه کنید. از جمله مهم ترین تجهیزات لازم و ضروری پزشکی داروخانه می توان موارد زیر را نام برد:

  • پد الکلی
  • انواع چسب های ژنتیکی
  • انواع مسواک ها
  • انواع باندها
  • انواع آنژیوکت (آنژیوکت زرد، آبی، سبز، نارنجی، صورتی، طوسی)
  • انواع مختلف گاز
  • انواع مختلف سرنگ
  • انواع مختلف گچ فایبر
  • انواع مختلف ملحفه های یکبار مصرف
  • انواع مختلف سر سوزن
  • بیشتر بدانید

بازدید : 0
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 زمان : 14:20

معرفی تجهیزات پزشکی بر اساس کلاس بندی

تجهیزات پزشکی، تنوع بسیار زیادی دارند. جالب است بدانید که تجهیزات پزشکی نیز کلاس بندی دارند و بنا به کاری که انجام می دهند و در زمینه ای که استفاده می شوند، توسط سازمان غذا و دارو آمریکا، کلاس بندی می شوند. به بیان بهتر باید اعلام کنیم که سازمان غذا و دارو، تجهیزات پزشکی را بر اساس تاثیرات آن ها بر روی انسان کلاس بندی می شوند.

کلاس A

کلاس A یا 1 اولین کلاس بندی تجهیزات پزشکی می باشد که در این کلاس، تمامی تجهیزاتی که هیچ و یا کم ترین تاثیر را بر روی انسان ها دارند، قرار می گیرند. جالب است بدانید که بیش از 70% از تجهیزات پزشکی در این دسته قرار می گیرند. در کلاس A شرکت و موسسه تولید کننده تجهیزات پزشکی ، تجهیزات پزشکی تولید شده، ساخت وسیله با توجه به قوانین و شرایط تعیین شده و … در سازمان غذا و دارو ثبت می شوند. درواقع باید اشاره کنیم که تمامی تجهیزاتی که در کلاس A قرار می گیرند، کنترل های عمومی بر روی آن ها صورت می گیرد.

کلاس B

کلاس B یا 2 به کلاسی گفته می شود که یک مرحله بالاتر از کنترل های عمومی می باشد و تجهیزات پزشکی ای که در این دسته بندی قرار می گیرند، کنترل های خاص و ویژه ای بر روی آن ها صورت می گیرد. به طور کلی از تجهیزات پزشکی ای که در این دسته قرار دارند می توان به تشک های مواج، کیسه آب گرم و … اشاره کرد.

کلاس C

کلاس C یا 3 به کلاسی گفته می شود که نیاز به حساسیت بسیار زیادی در هنگام تولید دارد. در واقع، تجهیزات پزشکی ای که در این کلاس قرار می گیرند، تا حد زیادی در سلامت انسان ها دخیل هستند و حتی در برخی مواقع، جان انسان ها به این مواد و ابسته است. عمومی تجهیزات پزشکی این دسته، در هنگام پیشگیری، درمان و همچنین مراقبت از بیمار مورد استفاده قرار می گیرند و به همین علت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. ازتجهیزات پزشکی که در این دسته قرار می گیرند می توان به فشارسنج ها و پیچیده ترین و پیشرفته ترین تجهیزات و دستگاه ها اشاره کرد.

تجهیزات بخش اورژانس

اورژانس یک بخش مهم هر بیمارستان است که خرمات مختلفی را ارائه می دهد. لازمه ی ارائه خدمات مناسب، وجود تجهیزات اورژانس می باشد. تجهیزات نقش بسیار مهمی در حفظ جان و سلامت بيماراني دارد كه به اقدامات فوری درمانی نياز دارند.

تجهیزات اورژانس چیست؟

به انواع مختلفی از کالاهای پزشکی که با خدمات اورژانس بیمارستان ها ارتباط دارد،تجهیزات اورژانس می گویند که شامل مهم ترین تجهیزات برای رسیدگی فوری به بیمار ،قبل از انتقال به بیمارستان ها و مراکز درمانی است و می تواند هریک از تجهیزات زیر را شامل شود:

تخت بیمار، برانکارد، انواع دستگاه ساکشن، کپسول اکسیژن٬ دو عدد کابل و پریز متصل٬ پایه سرم٬ لیست تمام داروها و ملزومات موجود٬ سرنگ٬ لوله آزمایش٬ پنبه آغشته به مواد ضد عفونی٬ باند٬ گاز٬ دستکش معاینه٬ آنژیوکت٬ اسکالپ وین٬ چسب معمولی و ضد حساسیت٬ ست سرم٬ سرم نمکی٬ لارنگوسکوپ٬ لوله تراشه٬ آمبوبگ٬ پنس٬ سوند٬ بگ پانسمان٬ محلول بتادین٬ قیچی٬ چراغ قوه٬ گوشی پزشکی و فشار سنج

بیشتر بدانید

بازدید : 0
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 زمان : 16:45

تجهیزات پزشکی چیست؟

کلمه تجهیزات پزشکی در کشورهای مختلف دنیا معانی متعددی دارد. اما در حالت کلی این تجهیزات به هر گونه ابزار، وسایل و تجهیزاتی گفته می شود که در علم پزشکی برای تشخیص، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. در واقع هر کدام از این وسایل و تجهیزات و ابزار با هدف خاصی توسط تولید کنندگان این عرصه ساخته شده اند و به بازار عرضه می شوند. کلیه این وسایل با هدف سلامتی انسان ها ساخته می شوند. وسایل و ابزارهایی که در زمره گروه تجهیزات پزشکی قرار می گیرند بسیار زیاد و متنوع هستند. هدف از ساخت انواع وسایل و تجهیزات پزشکی حداقل در یکی از گروه های زیر دسته بندی می شوند.

تجهیزاتی که برای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری خاصی ساخته می شوند.

تجهیزاتی که برای تشخیص، پیشگیری و درمان یک معلولیت یا صدمه ساخته می شوند.

تجهیزاتی که برای اصلاح و جایگزینی یک آناتومی ساخته می شوند.

تجهیزاتی که برای ادامه حیات به عنوان یک حمایت کننده ساخته می شوند.

تجهیزاتی که برای کنترل بارداری ساخته می شوند.

تجهیزاتی که برای استریل و ضدعفونی کردن وسایل و همچنین محیط های پزشکی ساخته می شوند.

تاریخچه تجهیزات پزشکی

پژوهش هایی در سال 2006 انجام شد که نشان داد ارزش تجهیزات پزشکی در بازارجهانی 2.5 میلیارد دلار است. در همان سال ها و بر اساس پیش بینی کارشناسان، این عدد 220 تا 250 میلیارد دلار برای سال 2013 تخمین زده شد. بازار جهانی خرید و فروش تجهیزات پزشکی بسیار گسترده بوده و حدود 40 درصد آن در اختیار ایالات متحده آمریکا قرار دارد. به همین ترتیب 25 درصد اروپا، 15 درصد ژاپن و 20 درصد باقی مانده شامل حال سایر کشورها می باشد. امروزه کشور ایران نیاز با صادرات بخشی از تجهیزات پزشکی مهم، سهم کوچکی در این بازار بزرگ دارد.

انواع کلاس بندی تجهیزات پزشکی

سازمان غذا و داروی آمریکا هر یک از وسایل مربوط در تجهیزات پزشکی را با توجه به تاثیری که بر روی بدن و سلامتی انسان دارند، در سه کلاس تقسیم نموده است.

کلاس A یا 1: تجهیزاتی که در این کلاس قرار می گیرند، کمترین خطر و تاثیر را بر روی انسان دارند و بسیار ساده طراحی شده اند. بر روی این وسایل باید کنترل های عمومی انجام شود. کنترل های عمومی شامل ثبت نام شرکت تولید کننده دستگاه در سازمان غذا و داروی آمریکا، ثبت نام وسیله تولید شده در سازمان غذا و دارو، ساخت وسیله با توجه به قانون شرایط تولید خوب و برچسب گذاری وسیله می باشد. حدود 74 درصد از وسایل تولیدی همچون باندها و دستکش های پزشکی در این گروه قرار می گیرند.

کلاس B یا 2: اقلامی که در این گروه قرار می گیرند، علاوه بر کنترل های عمومی که بر روی آنها انجام می شود، باید یک سری کنترل های ویژه نیز بر روی آنها انجام شود. کیسه آب گرم و برخی از تشک های مواج در این گروه قرار می گیرند.

کلاس C یا 3: اقلامی که حساسیت بسیاری دارند و جان بیمار به آن وابسته است در این گروه قرار می گیرند. این گروه در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها بسیار تاثیرگذار هستند. علاوه بر کنترل های عمومی، از انواع تست ها برای این نوع از تجهیزات استفاده می شود. وسایلی همچون فشارسنج، نمایشگر ضربان قلب و تجهیزات خیلی پیشرفته پزشکی در این گروه قرار می گیرند.

بیشتر بدانید

بازدید : 0
جمعه 21 ارديبهشت 1403 زمان : 18:28

ممنوعیت استفاده از فشار سنج جیوه ای

فشار سنج های جیوه ای در سالهای گذشته به طور گسترده و به عنوان یک گزینه استاندارد برای اندازه گیری فشار خون در نظر گرفته می شدند. امروزه استفاده از آنها به دلایل محیط زیستی، ممنوع شده است. اکنون در بازار، فشار سنج دیجیتالی و فشار سنج های عقربه ای در انواع نمونه ها ارائه می شوند.به عنوان مثال، دستگاه های فشار سنج جیوه ای در بیمارستان های ایالات متحده از رده خارج شده اند. این امر منجر به تکثیر دستگاههای غیر جیوه ای شده و (احتمالاً برای همیشه) حالت مطلوب اندازه گیری فشار خون در کلینیک و بیمارستان را تغییر داده است.

اهمیت دقت اندازه گیری دستگاه های فشار سنج

علیرغم تلاش شدید برای ارتقا روشهای مناسب برای اندازه گیری فشار خون، نگرانی گسترده در مورد کیفیت و دقت اندازه گیری فشار خون همچنان ادامه دارد. قرائت عدد به دلایلی همچون روش اندازه گیری ضعیف، تعامل بیمار و پزشک مانند صحبت کردن در هنگام خواندن عدد فشار خون، و عواملی مانند اضطراب و…، ممکن است دقیق نباشد.

برای سنجش فشار خون با استفاده از فشار سنج عقربه ای، نیاز به آموزش کاربر وجود دارد. فشار سنج های عقربه ای باید از نظر مشکلات مکانیکی بررسی شوند. آنها هر ۶-۱۲ ماه نیاز به کالیبراسیون دارند.

فشار سنج عقربه ای با استفاده از صفحه عقربه ای خود فشار خوت را نمایش می دهد. کیسه هوای این دستگاه ها به دور بازوی فرد بسته شده و توسط یک تلمبه باد می شود. در این شرایط، شریان ها بر اثر فشار بسته می شوند. یک گوشی پزشکی زیر کیسه هوا و روی نبض قرار داده می شود و با شنیدن اولین و آخرین صدای نبض، عدد فشار بالا و پایین روی صفحه نمایش مشخص شود.

مشکلات مکانیکی که ممکن است در ابزار اندازه گیری فشار خون عقربه ای رخ دهد:

  • آیا اشاره گر یا همان عقربه صفر است؟
  • آیا شیشه عقربه سالم است؟
  • آیا اعداد قابل خواندن هستند؟
  • آیا کاف (کیسه هوا) دست نخورده است؟
  • آیا شلنگ فشار سنج سالم است؟
  • آیا دستگاه هنگام باد کردن نشتی دارد؟

های دیجیتال یا اتوماتیک، یک ابزار محبوب و رایج در سالهای اخیر است. فشار سنج های دیجیتال برای اندازه گیری خانگی بسیار کاربردی هستند. بررسی کالیبراسیون ابزارهای اتوماتیک، برخلاف عقربه ای ها، معمولاً به ندرت مورد نیاز است.اما اگر ضریب دقت بالا و ضریب خطای پایینی داشته باشند، می توان از آنها در مراکز درمانی و مطب ها نیز استفاده نمود. فشار سنج های دیجیتال در انواع مچی، بازویی و انگشتی در بازار موجود هستند.

با لمس یک دکمه روی دستگاه، کیسه دستگاه به صورت خودکار باد شده و تا آنجایی باد می شود که نبض شریان را قطع کند. سپس باد کیسه به صورت خودکار تخلیه شده و عدد فشا روی نمایشگر نشان داده می شود.

بیشتر بدانید

بازدید : 0
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 زمان : 15:59

آشنایی با دستگاه الکتروکوتر:

در بسیاری از عمل های جراحی، در صورت استفاده از تیغ جراحی برای برش، ممکن است به بافت آسیب وارد شده و عروق خونی و مویرگ ها پاره شوند و یا انعقاد خون پس از عمل جراحی به راحتی صورت نگیرد. در این موارد ممکن است مشکلات غیر قابل بازگشتی برای بیمار به وجود آید و یا دچار خونریزی خیلی شدید شود. این خونریزی می تواند سرعت جراحی را کاهش داده و پس از جراحی نیز مشکلاتی را برای بیمار به همراه داشته باشد. در چنین مواردی می توان از دستگاه الکتروکوتر استفاده کرد که مدهای مختلف دارد و برش هایی بسیار دقیق و با خونریزی کم ایجاد می کند.

این ابزار جراحی، الکتریکی است و بافت را به وسیله سوزاندن برش می دهد. با اعمال جریان الکتریکی میان پروب دستگاه و بافت، تمرکز حرارت بر روی محل مورد نظر انجام گرفته و برش ایجاد می شود. دستگاه الکتروکوتر در ابتدا برای ایجاد انعقاد در محل برش استفاده می شد اما امروزه برای ایجاد برش نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه بیشتر در جراحی های چشم، صورت و جراحی های پلاستیک و ترمیمی استفاده می شود.

کاربردهای دستگاه الکتروکوتر:

کاربرد الکتروکوتر در عمل های جراحی است که نیاز به ظرافت و دقت بیشتر وجود دارد و هم چنین اگر با چاقوی جراحی معمولی، عمل جراحی انجام داده شود امکان آسیب به بافت و خونریزی بالا می رود. این دستگاه در جراحی های زنان، لاپاراسکوپی، گوش و حلق و بینی، چشم و پلاستیک بیشتر استفاده را دارد. از میان این موارد، در جراحی چشم و پوست بیشتر به کار می رود زیرا نیاز به ظرافت بیشتری در عملکرد جراح وجود دارد. در مدل های جدید این دستگاه از گاز آرگون استفاده می شود که خونریزی را در بافت هایی مانند مغز استخوان و عضله کنترل می کند.

اجزای دستگاه الکتروکوتر:

  • قلم تک قطبی: به این قلم، مونوپولار یا الکترود فعال نیز گفته می شود که در دست جراح قرار گرفته و مستقیم برای برش(Cutting) یا انعقاد(Coagulation) استفاده می شود.
  • الکترودهای قلم تک قطبی که بر اساس نوع جراحی در شکل و ابعاد خاصی انتخاب می شوند. این الکترود باید سطح صاف داشته باشد و به بافت نچسبد.
  • پلیت(Plate) بیمار یا صفحه کوتر که الکترود غیر فعال نامیده شده و با یک کابل به دستگاه اتصال داده می شود. با توجه به حداکثر توان دستگاه باید حداقل سطح تماس صفحه با بدن بیمار رعایت شود تا ایمنی بالا وجود داشته باشد. این صفحه از سیلیکون هادی نرم ساخته می شود و کابل اتصال آن ۳ متر است. با استفاده از این کابل می توان دستگاه را به نیز متصل نمود.
  • پنست دو قطبی: در کنار این وسیله کابل اتصال آن به دستگاه نیز عرضه می شود. این قسمت برای انعقاد مورد استفاده قرار می گیرد و تنها نوک آن هادی است. قسمت های دیگر آن که در دست جراح قرار می گیرد عایق هستند و دست جراح را نمی سوزانند.
  • پدال پایی: این بخش از دستگاه دارای دو رنگ آبی و زرد است که ژنراتورها را فعال می کند. پدال زرد برای برش و پدال آبی برای انعقاد استفاده می شود. این قسمت ضد اشتعال است و ایمنی بالایی دارد.
  • بیشتر بخوانید

بازدید : 0
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 زمان : 12:37

نوار قلب چگونه انجام می‌شود؟

یا الکتروکاردیوگرام (ECG) یک روش تشخیصی غیرتهاجمی است که فعالیت الکتریکی قلب را نمایش می‌دهد. در ابتدا، بیمار به صورت عادی دراز می‌کشد. الکترودها (سنسورهای الکتریکی) به نقاط مختلف بدن بسته می‌شوند. این نقاط شامل قفسه سینه، دست‌ها و پاها می‌شوند. تعداد و مکان الکترودها معمولاً مشخص است و اطلاعات فعالیت الکتریکی قلب را از طریق آنها ضبط می‌کنند.

پس از اتصال الکترودها، دستگاه ECG آماده ضبط سیگنال الکتریکی قلب می‌شود. این سیگنال‌ها توسط دستگاه ثبت و به شکل نموداری (نوار قلب) نمایش داده می‌شوند. دستگاه ECG به مدت کوتاهی (معمولاً چند دقیقه) فعالیت الکتریکی قلب را ضبط می‌کند. در این مدت، انقباضات و انبساطات قلب و نوع ریتم ضربان‌ها ثبت می‌شود. پس از ضبط نوار قلب، نتایج به صورت نموداری به متخصص قلب‌شناس ارائه می‌شود. او این نمودار را بررسی کرده و اطلاعات مربوط به فعالیت الکتریکی قلب، نظم ضربان، اختلالات ریتم و مشکلات ممکن در قلب را تحلیل می‌کند.

متخصص قلب‌ بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل، می‌تواند تشخیص و پیشنهادات درمانی را ارائه دهد. این تشخیص‌ها ممکن است شامل تشخیص بیماری‌های قلبی مثل ، اختلالات ریتم، بی‌نظمی‌های قلبی و… باشد. در نهایت، نوار قلب یک ابزار قدرتمند برای تشخیص مشکلات قلبی است و معمولاً در مواردی مانند درد قفسه سینه، بیماری‌های قلبی، یا ارزیابی عملکرد قلب برای بیماران در مراکز پزشکی استفاده می‌شود.

نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (ECG) به دلایل مختلفی انجام می‌شود که در زیر به برخی از این دلایل اشاره می‌کنیم. این دلایل عبارت‌اند از:

  • تشخیص مشکلات قلبی
  • ارزیابی درد قفسه سینه
  • ارزیابی عملکرد قلب در وضعیت‌های مختلف
  • پیگیری و درمان بیماری‌های قلبی
  • ارزیابی قبل از جراحی یا درمان‌های خاص
  • مانیتورینگ در زمان اورژانس‌ها

در ادامه به بررسی این موارد پرداخته‌ایم.

تشخیص مشکلات قلبی

نوار قلب به عنوان یک ابزار تشخیصی مهم در شناسایی مشکلات قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمایش می‌تواند اطلاعات مفصلی درباره نظم ضربان، اندازه دهی کمپلکس‌های QRS، اختلالات ریتم و مشکلات دیگری که ممکن است در فعالیت الکتریکی قلب ایجاد شود، ارائه دهد.

ارزیابی درد قفسه سینه

اگر بیمار به دلیل درد یا ناراحتی در قفسه سینه مراجعه کند، نوار قلب می‌تواند کمک کننده باشد تا مشکلات قلبی مثل سکته قلبی را تشخیص داده یا از آن‌ها معدوم شود.

ارزیابی عملکرد قلب در وضعیت‌های مختلف

نوار قلب به پزشکان اجازه می‌دهد عملکرد قلب در وضعیت‌های مختلف مانند استراحت، ورزش، یا تنش را ارزیابی کنند و اطلاعاتی در مورد تناسب عضله قلب با نیاز‌های بدن ارائه دهند.

پیگیری و درمان بیماری‌های قلبی

برای بیمارانی که دچار مشکلات قلبی هستند، نوار قلب می‌تواند به پزشکان کمک کند تا پیشرفت بیماری را پیگیری کرده و تغییرات درمانی را انجام دهند.

ارزیابی قبل از جراحی یا درمان‌های خاص

قبل از انجام جراحی‌های قلبی یا درمان‌های خاصی مانند ، پزشکان ممکن است نوار قلب را برای ارزیابی عملکرد قلب قبل از اقدام انجام دهند.

مانیتورینگ در زمان اورژانس‌ها

در شرایط اورژانسی مانند حملات قلبی، نوار قلب به پزشکان اطلاعات تازه از فعالیت الکتریکی قلب را ارائه می‌دهد که به تشخیص و درمان سریع‌تر بیمار کمک می‌کند.

در کل، نوار قلب به عنوان یک ابزار تشخیصی و پیگیری بسیار مهم در امور قلبی شناخته می‌شود که به پزشکان اطلاعات دقیقی درباره وضعیت و عملکرد قلب بیماران ارائه می‌دهد

بیشتر بدانید

بازدید : 0
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 زمان : 16:33

شوک درمانی چیست و چرا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

شوک درمانی، درمانی موثر برای برخی انواع بیماریهای روانی شدید است. معمولاً وقتی سایر گزینه‌ها مانند روان درمانی یا دارو اثربخش نبوده‌اند یا زمانی که فرد بسیار ناخوش است و نیاز به درمان اورژانسی دارد درنظر گرفته می‌شود.

شوک درمانی به عنوان یک دوره درمانی ارائه می‌شود، معمولاً دو بار در هفته به مدت 8-3 هفته. شوک درمانی تحت داروهای بیهوشی انجام خواهد شد. یعنی اینکه شما حین انجام آن بیهوش خواهید بود.وقتی خواب هستید، مغزتان با شوک‌های الکتریکی کوتاه تحریک خواهد شد. این باعث تشنج می‌شود که کمتر از 2 دقیقه به طول می‌انجامد. علاوه بر داروهای بیهوشی، شل کننده عضلانی نیز دریافت خواهید کرد که حرکت بدن هنگام تشنج را کاهش می‌دهد.

از شوک درمانی برای چه بیماری‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

استفاده از شوک درمانی برای افسردگی حاد که به سایر درمان‌ها جواب نداده رایج است. همچنین برای درمان کاتاتوني، که بیماری نادر است و در آن بیمار ممکن است از صحبت، غذا خوردن یا حرکت دست بکشد، استفاده می‌شود. گاهاً، از آن برای درمان افراد دوقطبی که در مرحله شیدایی هستند یا زمانی که افراد علائم ترکیبی شیدایی و افسردگی را دارند استفاده می‌شود.

شوک درمانی برای درمان اختلالات اضطراب یا اغلب بیماری‌های روانی توصیه نمی‌شود. در میان‌مدت، شوک درمانی می‌تواند علائم شیزوفرنی را که با استفاده از دارو بهبود نیافته‌اند بهبود بخشد. بااین‌حال، فواید بلندمدت، که نیازمند تداوم شوک درمانی‌اند، کمتر ثابت شده هستند. به همین دلیل، از آن چندان در انگلیس استفاده نمی‌شود.

چه زمانی ممکن است پزشک استفاده از شوک درمانی را توصیه کند؟

شوک درمانی معمولا زمانی توصیه خواهد شد که بیماری شما:

  • مرگبار باشد و باید خیلی زود بهبود یابید تا از دنیا نروید
  • باعث رنج شدیدتان است
  • به سایر درمان‌ها، مانند دارو و روان درمانی جواب نداده است
  • در گذشته به شوک درمانی خوب جواب داده است.

شوک درمانی چقدر مؤثر است؟

پزشکانی که افراد را با شوک درمانی درمان می‌کنند می‌گویند که اغلب افراد شاهد بهبودی در علائم خود هستند. در 2019-2018، 68 درصد افرادی که با شوک درمانی درمان شده بودند، در پایان درمان «بسیار بهبود» یا «خیلی زیاد بهبود» یافتند (1361 دوره از مجموع 2004 دوره). گزارش شده که در بیماری برخی از این افراد هیچ تغییری مشاهده نشده و تعداد اندکی نیز (1 درصد) وضعیت‌شان بدتر شده است.

درمان افسردگی

شواهد متعددی حاکی از آن هستند که شوک درمانی در درمان اغلب موارد حاد افسردگی در مقایسه با سایر درمان‌ها موفقیت‌آمیزتر است. اینها شامل این موارد هستند:

  • داروی ضد افسردگی
  • دارونما – جایی که به فرد ماده یا دستورالعملی داده می شود که هیچ اثر فیزیکی برای آزمایش اثربخشی درمان جدید ندارد
  • مانند تحریک مغناطیسی مغز (درمان تحریک مغناطیسی مکرر مغز).

خطر خودکشی در افرادی که تحت شوک درمانی قرار می‌گیرند در مقایسه با افرادی که این درمان را دریافت نمی‌کنند کمتر است.

در وضعیت خوب ماندن

شوک درمانی می‌تواند به افرادی که ناخوش هستند کمک کند که تا اندازه ای بهتر شوند که بتوانند از سایر درمان‌ها استفاده نمایند. این می‌تواند به آنها کمک کند که برای مدت زمان بیشتر خوب بمانند.تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که افسردگی حاد دارند که با دارو بهتر نشده‌ است به احتمال بسیار زیاد اگر شوک درمانی انجام دهند بهتر خواهند شد و برای مدت زمان طولانی‌تر خوب خواهند ماند.

بیشتر بخوانید

بازدید : 0
شنبه 15 ارديبهشت 1403 زمان : 11:59

آشنایی با چند نمونه از تجهیزات اورژانس

همانطور که گفته شد تجهیزات زیادی در این بخش مهم بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

ساکشن برقی

یکی از وسایل مهم پزشکی دستگاه ساکشن است که معنی لفظی آن مکش یا جذب است. و وظیفه اصلی آن استفاده از پمپ مکش و جذب مایعات در زمانی که حجم مایعات خارج شده از بدن بیمار بالا باشد به داخل دستگاه است. از این دستگاه در اتاق عمل برای جمع ‌آوری خون آبه‌ها در ناحیه جراحی برای دید بهتر استفاده می‌شود اما علاوه بر این، در اورژانس نیز کاربرد دارد.

به عنوان مثال بعد از بروز حوادث برای خارج کردن مایعات و خون از محل زخم و شکاف مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو نوع ساکشن وجود دارد: دستگاه ساکشن برقی و دستگاه ساکشن دستی. مدل برقی از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

  • موتور الکتریکی دستگاه ساکشن
  • مولد فشار منفی
  • مخزن برای جمع آوری مایعات
  • فیلتر تصفیه
  • نمایشگر و مانومتر دستگاه ساکشن

نحوه‌ی انجام ساکشن به این صورت است که شلنگ آنتی باکتریال به سمت مایعات هدایت شده و بعد دستگاه شروع به جمع آوری و مکش آنها می‌کند.

کپسول اکسیژن و تجهیزات اورژانس

از نمونه پرمصرف در اورژانس، کپسول اکسیژن است که در اتاق عمل، اورژانس و حتی در منازل برای مراقبت از بیمار کاربرد دارد. از این دستگاه برای کمک به تنفس بیماران که دچار مشکلات تنفسی هستند و افرادی که ریه‌ی آنها از کار افتاده است استفاده می‌شود. به دلایل مختلف مانند ناراحتی قلبی، مسمومیت با گاز و حتی مصدومیت، افراد ممکن است نیاز فوری به اکسیژن رسانی داشته باشند به همین دلیل وجود این دستگاه به عنوان یکی از تجهیزات اورژانس در این بخش ضروری است.

اجزای کپسول اکسیژن

یک کپسول اکسیژن از قطعات زیر تشکیل شده است:

  • کپسول اکسیژن: انباره‌ای استوانه‌ای شکل و دربردارنده اکسیژن
  • فشارسنج: نشان دهنده فشار گاز درون کپسول
  • شیر تنظیم کننده خودکار: کاهش‌دهنده فشار گاز درون کپسول پیش از رسیدن به فشارسنج
  • جریان سنج: نشانگر مقدار اکسیژن مصرف شده را بر حسب لیتر در دقیقه
  • پیچ کنترل: تنظیم میزان اکسیژن با توجه به جریان سنج
  • شیشه آب مقطر: نم‌دارکننده اکسیژن
  • ماسک اکسیژن: انتقال دهنده گاز از مخزن به بیمار

آتل سر و گردن مهم ترین تجهیزات اورژانس

در اغلب تصادفات و حوادثی که در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد نیاز به آتل سر و گردن می‌باشد. از این ابزار برای ثابت نگه داشتن مهره‌های گردن و جایگذاری ثابت و محکم چانه استفاده می‌شود. در نتیجه مانع از خمیدگی و جا به جایی چانه در زمان حرکت و انتقال بیمار می‌شود. این ابزار در 16 سایز مختلف قابل تنظیم هستند . برای ثابت نگه داشتن آتل و جلوگیری از حرکت گردن در دو سمت آن دو دکمه به عنوان نگه دارنده وجود دارد. همچنین این ابزار و تجهیزات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باعث محدودیت در امداد رسانی نشوند.

ست یا کیف احیاء

ست احیاء شامل کپسول اکسیژن، رگولاتور و مانومتر، ماسک CPR، تیوب، ساکشن دستی، ست لوله گذاری و لارنگوسکوپ، فشارسنج، گوشی پزشکی، باند، گاز، چراغ قوه، دستکش، قیجی، ابزار جراحی اولیه بخیه و پانسمان، لوله تراشه، سرنگ، آنژیوکت، تیغ بیستوری، آمبوبک و تیپ است. از این ست برای اهداف مختلف برای امداد رسانی در اورژانس استفاده می‌شود.

علاوه بر بیمارستان در سازمان‌ها، کارخانه‌ها، هتل‌ها و مجموعه‌های خدماتی نیز برای انجام کمک‌های اولیه از این ست استفاده می‌شود. وزن این مجموعه 10 کیلوگرم است به همین دلیل حمل و جابجایی آن کار دشواری نیست. معمولا طراحی این کیف به گونه‌ای انجام می‌شود که محتویات آن به سادگی قابل مشاهده است، وزن سبکی دارد و از متریالی تولید شده است که قابل شستشو هستند.

بیشتر بدانید

بازدید : 15
جمعه 14 ارديبهشت 1403 زمان : 18:33

آشنایی با چند نمونه از تجهیزات اورژانس

همانطور که گفته شد تجهیزات زیادی در این بخش مهم بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

ساکشن برقی

یکی از وسایل مهم پزشکی دستگاه ساکشن است که معنی لفظی آن مکش یا جذب است. و وظیفه اصلی آن استفاده از پمپ مکش و جذب مایعات در زمانی که حجم مایعات خارج شده از بدن بیمار بالا باشد به داخل دستگاه است. از این دستگاه در اتاق عمل برای جمع ‌آوری خون آبه‌ها در ناحیه جراحی برای دید بهتر استفاده می‌شود اما علاوه بر این، در اورژانس نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال بعد از بروز حوادث برای خارج کردن مایعات و خون از محل زخم و شکاف مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو نوع ساکشن وجود دارد: دستگاه ساکشن برقی و دستگاه ساکشن دستی. مدل برقی از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

  • موتور الکتریکی دستگاه ساکشن
  • مولد فشار منفی
  • مخزن برای جمع آوری مایعات
  • فیلتر تصفیه
  • نمایشگر و مانومتر دستگاه ساکشن

نحوه‌ی انجام ساکشن به این صورت است که شلنگ آنتی باکتریال به سمت مایعات هدایت شده و بعد دستگاه شروع به جمع آوری و مکش آنها می‌کند.

کپسول اکسیژن و تجهیزات اورژانس

از نمونه پرمصرف در اورژانس، کپسول اکسیژن است که در اتاق عمل، اورژانس و حتی در منازل برای مراقبت از بیمار کاربرد دارد. از این دستگاه برای کمک به تنفس بیماران که دچار مشکلات تنفسی هستند و افرادی که ریه‌ی آنها از کار افتاده است استفاده می‌شود. به دلایل مختلف مانند ناراحتی قلبی، مسمومیت با گاز و حتی مصدومیت، افراد ممکن است نیاز فوری به اکسیژن رسانی داشته باشند به همین دلیل وجود این دستگاه به عنوان یکی از تجهیزات اورژانس در این بخش ضروری است.

اجزای کپسول اکسیژن

یک کپسول اکسیژن از قطعات زیر تشکیل شده است:

  • کپسول اکسیژن: انباره‌ای استوانه‌ای شکل و دربردارنده اکسیژن
  • فشارسنج: نشان دهنده فشار گاز درون کپسول
  • شیر تنظیم کننده خودکار: کاهش‌دهنده فشار گاز درون کپسول پیش از رسیدن به فشارسنج
  • جریان سنج: نشانگر مقدار اکسیژن مصرف شده را بر حسب لیتر در دقیقه
  • پیچ کنترل: تنظیم میزان اکسیژن با توجه به جریان سنج
  • شیشه آب مقطر: نم‌دارکننده اکسیژن
  • ماسک اکسیژن: انتقال دهنده گاز از مخزن به بیمار

آتل سر و گردن مهم ترین تجهیزات اورژانس

در اغلب تصادفات و حوادثی که در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد نیاز به آتل سر و گردن می‌باشد. از این ابزار برای ثابت نگه داشتن مهره‌های گردن و جایگذاری ثابت و محکم چانه استفاده می‌شود. در نتیجه مانع از خمیدگی و جا به جایی چانه در زمان حرکت و انتقال بیمار می‌شود. این ابزار در 16 سایز مختلف قابل تنظیم هستند . برای ثابت نگه داشتن آتل و جلوگیری از حرکت گردن در دو سمت آن دو دکمه به عنوان نگه دارنده وجود دارد. همچنین این ابزار و تجهیزات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باعث محدودیت در امداد رسانی نشوند.

ست یا کیف احیاء

ست احیاء شامل کپسول اکسیژن، رگولاتور و مانومتر، ماسک CPR، تیوب، ساکشن دستی، ست لوله گذاری و لارنگوسکوپ، فشارسنج، گوشی پزشکی، باند، گاز، چراغ قوه، دستکش، قیجی، ابزار جراحی اولیه بخیه و پانسمان، لوله تراشه، سرنگ، آنژیوکت، تیغ بیستوری، آمبوبک و تیپ است. از این ست برای اهداف مختلف برای امداد رسانی در اورژانس استفاده می‌شود.

علاوه بر بیمارستان در سازمان‌ها، کارخانه‌ها، هتل‌ها و مجموعه‌های خدماتی نیز برای انجام کمک‌های اولیه از این ست استفاده می‌شود. وزن این مجموعه 10 کیلوگرم است به همین دلیل حمل و جابجایی آن کار دشواری نیست. معمولا طراحی این کیف به گونه‌ای انجام می‌شود که محتویات آن به سادگی قابل مشاهده است، وزن سبکی دارد و از متریالی تولید شده است که قابل شستشو هستند.

بیشتر بدانید

بازدید : 16
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 زمان : 19:56

خرید تجهیزات پزشکی برای بسیاری از کسانی که با بیماری ها و مشکلات جدی دست و پنجه نرم می کنند، کاملا ضروری است. استفاده از تجهیزات پزشکی پیشرفته در منزل به بیماران کمک میکند تا وضعیت بیماری شان را کنترل کنند و تعداد مراجعاتشان به مراکز درمانی را کاهش دهد.

خرید تجهیزات تخصصی پزشکی برای بسیاری از بیماران هزینه های سنگینی را در بر دارد. به همین منظور میتوان از انواع تجهیزات و وسایل پزشکی دست دوم استفاده کرد تا کمی هزینه های درمان کاهش یابد.

خرید تجهیزات پزشکی دست دوم

با توجه به تحریم ها و مشکلات اقتصادی فراوان، خرید تجهیزات پزشکی نو هزینه های سنگینی را به دنبال دارد. از این رو خرید وسایل پزشکی کارکرده کار بسیار معقول و به صرفه ای است. بیمارانی که به دلیل شرایط خاصشان دائما به استفاده از این تجهیزات و وسایل نیاز دارند، کاندیدای مناسب خرید تجهیزات پزشکی دست دوم هستند.

همچنین خرید بعضی از این تجهیزات برای بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز درمانی صرفه اقتصادی را به همراه دارد. گاهی اوقات ممکن است بعضی از افراد به دلیل شرایط خاص بیمارشان، نیاز به خرید چند دستگاه مختلف داشته باشند. در چنین شرایطی، خرید تجهیزات پزشکی دست دوم به این افراد توصیه میشود.

مزایای خرید تجهیزات پزشکی دست دوم

در صورتی که بتوانید با رعایت اصول، تجهیزات پزشکی دست دوم را خریداری کنید، از هر نظر برایتان سودمند خواهد بود. مزایای خرید تجهیزات و وسایل پزشکی به شرح موارد زیر هستند:

  • قیمت مناسب تر

اولین و مهمترین مزیت خرید تجهیزات پزشکی دست دوم، قیمت مناسب تر است. در مقایسه با نمونه ها نو، تجهیزات کارکرده قیمت پایین تری دارند و می توان با هزینه کمتر، نسبت به خرید آنها اقدام کرد.

  • اصل بودن و کیفیت بالای بعضی از تجهیزات قدیمی

با وجود اینکه پیشرفت علم و تکنولوژی باعث تولید وسایل و تجهیزات جدیدتر و به روزتر شده است، اما خرید تجهیزات پزشکی قدیمی تر باعث می شود تا کیفیت بیشتری را دریافت کنید. در نظر داشته باشید که بعضی از این تجهیزات دیگر تولید نمی شوند و صرفا شما امکان خرید دست دوم آن را دارید. از طرفی تجهیزات قدیمی تر، قابل اعتمادتر و باکیفیت تر هستند.

  • کاهش تعداد دفعات مراجعه به مراکز درمانی

با خرید تجهیزات پزشکی دست دوم، تعداد دفعات مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان ها کاهش می یابد. این موضوع باعث میشود تا هم در هزینه های درمان صرفه جویی شود و هم بیمار از نظر روحی و روانی در محیط خانه آرامش داشته باشد.

بررسی معیارها و اصول خرید تجهیزات و وسایل پزشکی دست دوم

همانطور که متوجه شدید برای خرید تجهیزات پزشکی دست دوم باید به یک سری اصول مهم توجه داشته باشید. به خاطر داشته باشید در کنار تمام مزایا، خرید وسایل پزشکی کارکرده از حساسیت بالایی برخوردار است. بنابراین باید بدانید که خریدتان را چگونه انجام دهید. به موارد زیر توجه داشته باشید.

· بررسی ویژگی های فنی دستگاه

در گام اول لازم است تا نکات و ویژگی های فنی دستگاه را بررسی کنید. در صورتی که قصد خرید آنلاین تجهیزات پزشکی را دارید، بهتر است تا در این خصوص از فروشنده سوال کنید.

· اطمینان از ایمنی و سلامت تجهیزات

یکی دیگر از مواردی که شما باید به آن توجه داشته باشید، اطمینان حاصل کردن از ایمنی و سلامت تجهیزات دست دوم پزشکی است. دقت داشته باشید که تجهیزات از رده خارج و تجهیزاتی که خروجی بسیار قدیمی دارند، خریداری نکنید.

· مناسب بودن تجهیزات برای محیط مورد نظرتان

یکی دیگر از معیارهای خرید تجهیزات دست دوم پزشکی این است که وسیله مورد نظر برای محیطی که قصد استفاده از آن را دارید، مناسب باشد

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 0
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 21
  • بازدید سال : 34
  • بازدید کلی : 34
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی